Aninat Galería
Prototipo para armar III.jpg

Mariana Najmanovich

Mariana Najmanovich

Mariana Najmanovich.png

The theme of violence is present in Mariana Najmanovich's work, as a permanent question that tries to understand her background and her biological and / or environmental origin.

In recent years, Mariana has developed this theme based on concerns and questions related to destructive, abject and somehow mysterious aspects that are expressed in human beings and their cultural constructions. Many of his works have observed phenomena that operate by appeasing aggressive expressions through denial and omission mechanisms.

Mariana Najmanovich uses painting to look for different chromatic, material and morphological elements that can bring the viewer closer to perceiving a kind of limbo that suggests elements linked to violence, their own and / or others. I elaborate these ideas with images of disparate and distant times chronologically, generating crosses and endemic temporal situations. It works using photographic files that I reconfigure through digital and manual manipulations. The interest of producing transformations in these archives without completely annulling their documentary / historical root, is seen in their works. Simultaneously to painting, Mariana uses different materials to configure specific objects according to each series.

Her work methodology has had a base of theoretical and visual readings, such as a compilation or thematic bath. Currently that process remains but has become more organic in its references and associations.

La temática de la violencia se encuentra presente en la obra de Mariana Najmanovich, como una pregunta permanente que intenta comprender sus antecedentes y su origen biológico y/o ambiental.

En los últimos años, Mariana ha elaborado esta temática a partir de inquietudes y preguntas relacionadas con aspectos destructivos, abyectos y de algún modo misteriosos que se expresan en el ser humano y sus construcciones culturales. Muchos de sus trabajos han observado fenómenos que operan apaciguando expresiones agresivas por medio de mecanismos de negación y omisión.

Mariana Najmanovich utiliza la pintura para buscar distintos elementos cromáticos, matéricos y morfológicos que puedan acercar al espectador a percibir una especie de limbo que le sugiera elementos vinculados a la violencia, propia y/o ajena. Elaboro estas ideas con imágenes de tiempos dispares y lejanos cronológicamente, generando cruces y situaciones temporales endémicas. Trabaja el uso de archivos fotográficos que reconfiguro por medio de manipulaciones digitales y manuales. El interés de producir transformaciones en estos archivos sin anular completamente su raíz documental/histórica, se videncia en sus obras. Simultáneamente a la pintura, Mariana utiliza distintos materiales para configurar objetos específicos de acuerdo a cada serie.

Su metodología de trabajo ha tenido una base de lecturas teóricas y visuales, como una recopilación o baño temático. Actualmente ese proceso permanece pero se ha vuelto más orgánico en sus referencias y asociaciones.